lørdag 15. desember 2012

Snø og tårer (15.des)

Våkner opp til snølandskap - herlig:)
 
Men desverre overskygges julelandskapet av den forferdelige skytetragedien i USA. Så mange uskyldige barn, så umenneskelig... Er ikke ord til å beskrive, får bare lyst til å grine eller skrike av sinne!
Tenner et lys for de alle!

 
 

Frøken Fryd og jeg har laget Snøtopper etter Paul Løwes oppskrift fra boka "Pauls Jul". Ble ikke helt  som på bildet, men smaken var god og kjeks er en fulltreffer på mine bofeller. Kanskje dere vil prøve ut denne og? Enkelt og raskt å lage!


SNØTOPPER (ca 18 stk)

1 1/2 dl hvetemjøl
1/2 dl bakekakao
1 ts bakepulver
60 g mjukt smør
2 dl lyst brunt sukker
1 stort egg
150 g smeltet sjokolade
1 ss mjølk
melis

Bland sammen mjøl, kakao og bakepulver i en bolle. Pisk smør og sukker luftig og rør inn egget. Tilsett melblandingen litt og litt. Rør godt mellom hver mjøldose. Ha i sjokolade og mjølk og bland alt godt sammen.

Orginalene til venstre....Litt ulikt mitt resultat;)

 
Pakk deigen inn i plast og la den hvile i kjøleskapet minst 1 time.

Ta deigen ut å del den opp i 18 like store biter. Rull hver bit til en kule som rulles i en bolle med melis. Legg på stekeplater med bakepair. Stekes ved 180 grader i ca 14-14 min eller til de er faste. Avkjøles på rist og oppbevares i lufttettboks.


 
 
De ble ikke like "snødekte" som jeg trodde - så rull de veldig godt i melisen! Og jeg hadde trodd det skulle bli litt topp på de, men våre ble helt flate som hagen vår. De fløt veldig ut i størrelse så husk det når dere legger de på bakebrettet.
 
Ellers var de veldig søte og fine til kaffebesøket!
 
 

Nyt de og kos deg med dagens sang, Snømannen Kalle.
 
Kanskje dere kan ta en tur ut i snøen og lage snømann?
Selv tar jeg turen til Soltoppen for kveldsvakt og håper på gode timer der...
 
 

Klem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du leste min hverdagstanker!

Om du legger igjen en kommentar så blir jeg glad:)