onsdag 20. februar 2013

Suppegjøk

Da min lillesøs og jeg var mindre og skulle lage middag til våre foreldre kom hjem fra jobb, forbedret vi Toros posesupper etter alle kunstens regler med det vi hadde i skapet.
Tror nok Hellstrøm og Ramsey ville gitt oss bra skussmål for kreativitet, men at smak og kvalitet ikke alltid var like bra....;)
 
Husker spesielt aspargessuppa (vi likte ikke asparges på den tiden, og som posesuppe er den bare ekkel i smak...) som ble tilsatt selvlagde brødkrutonger, revet ost og mer til.....isj....
Tjukk som grøt var den...
 Men foreldrene var høfflige, smilte pent og spiste opp maten sin.
 
Jeg var en sikkelig suppegjøk gjennom barndom- og ungdomstida - det ble og noen suppeposer som student, men smaken av supper falmet litt med åra. Det var liksom ikke det man spiste når det var så mye annet å velge mellom.
 
Men den siste tiden har det igjen gått opp for meg hvor godt det er med supper.
 
 For suppe er ikke bare suppe!
Det er varme, luksus, ro, familie, tid, gode råvarer, smaker og mettende!
 
Tomatposesuppe er en stusselig greie.... Unga elsker tomatsuppe og utrolig nok liker de den sterke smaken (smaker bare ketsjup, og det har da aldri vært godt på anna en grillpølsa) på posesuppa, men da jeg lagde denne enkle og raske tomatsuppa var tilbakemeldingene at dette var den "beeeeeeste suppa i verden"
og med de godordene er det bare å sette i gang på kjøkkenet!
 
 
Denne rause porsjonen er nok til en sulten familie, og enda er det igjen en liten porsjon til kvelds som mor sjøl kan kose seg med under pleddet i stillhet med ei god bok.
 
 
TOMATSUPPE
Smør
1 løk
1 liten purre
2 gulerøtter
1 pk skivet bacon
2 ss tomatpure
5 plommetomater
2 små beger med kyllingfond
1,3 dl vann
salt og pepper
 
Kutt grønnsakene (etter at du har vasket de selvfølgelig, men det trenger jeg vel ikke å nevne?!) i små biter. Fres de i en gryte med smør. Sleng opp i baconet som også er finkuttet. Tilsett tomatpuren og la det frese litt. Så er det tid for å tilsette tomatene som er delt i terninger, hell oppi vann og kyllingfond. La suppa småkoke i ca 30 minutter. Om du ønske rhelt glatt suppe så bruk en stavmikser eller server den som den er. Jeg liker grønsaksbitene...nam...

 
Smak gjerne til med salt eller pepper. Kanskje en liten fløteskvett eller en rømmeskje for å milde smaken noe. For ungas skyld slenger jeg oppi noen kyllingkjøttboller på slutten da de krever litt mer i suppa. Sjøl syns jeg den er herlig uten.
 
 
Nyt og vær en suppegjøk:)
 
 
Ha en flott vinterferie!
 
 
Klem
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du leste min hverdagstanker!

Om du legger igjen en kommentar så blir jeg glad:)