søndag 3. mars 2013

Fanget og bundet, men alikevel så fri;)

Av og til blir man overrasket av seg sjøl....
Man kjenner en forandring som plutselig har sneket seg inn under huden
og som man ikke var bevisst, man vet noe har skjedd, men vet ikke helt hva....?
Og hva som hva var årsaken...?
 Hmmm....
Men akkurat nå mistenker jeg det fordi leselysten er vekket igjen;)



Etter mange anbefalinger fra venner og media bestemte jeg meg for å finne ut hva denne E.L. James hadde skapt av oppstyr i flere husmødres sinn. Første bind ble innkjøpt før jul, men gud så dårlig språk!!! Jeg leste en setning eller to, men ble så provosert av hvordan det var skrevet og følte at en en tenåring kunne ha skrevet bedre i dagboka si, så boka ble lagt vekk flere ganger. Faktisk brukte jeg vel over en måned på de to første kapitelene...Ikke imponert!
 
Men har man brukt penger på den bør man jo lese den så søndag bestemte jeg meg! Og jeg må innrømme at jeg ble fascinert av Mr. Greys skiftende humør og skakkjørte liv.... (Er det egentlig like tabu å innrømme som at man kjøper Se & Hør??!! Som jeg forøvrig IKKE kjøper  - fakta!) 
Så søndagen ble slukt av Miss Steels rotete og usikre følelser og Mr. Greys stålgråe blikk... Riktignok er språket hjelpe meg så enkelt og repiterende, og det er grenser for hvor mange ganger en beskrivelse av den "store skjelven" kan være pirrende å lese. Og er det virkelig mulig å være så elektriske av den minste berøring hele tiden?


Men historien bak Grey og hans form for sjuke følelsesliv fengsler intenst og da mandagen kom var det bare å komme seg gjennom dagvakta  og få tak i det andre bindet. Tror solstrålene på jobb har hatt det moro med min søvnmangel og lengselsfulle sukk denne uka;)

Torsdag hadde jeg kommet meg gjennom triologien, en fengslende bok - får ikke sagt det på en annen måte! Og jeg tenker ikke på alle sidene opp og ned med heftig *) s-- (*) vil ikke søkes opp på feil søkeord) på alle mulige tenkelige steder. Ikke realistisk (eller?)! Men et eller annet med bøkene har gjort at alle sanser er skjerpet og mer årvåkne; musikk høres med nye ører, ungas latter er så mye mer klingende og....jeg er blitt ei tussete husmor:) Så jeg tilhører nok den delen av de dumme og naive husmødrende som rakkes ned på i media;)
 
Om det er bra bøker kan vel diskuteres i det uendelige, og jeg ser at mange slakter de pga kvinnesynet (det var et ønske om å brenne alle bøkene i protest mot vold mot kvinner, trykk her ) og hans arrogante væremåte - og selvfølgelig språket (som jeg er helt enig i!).
Men akkurat det driter jeg i! For meg var disse bøkene akkurat det jeg trengte nå! Leselysten kom tilbake med et overraskende brak og det er så godt og avslappende å kunne drømme seg inn i en annen verden! Sitte i sin egen sofa, men samtidig vær et helt annet sted - herlig!

Og hva så om husmødre leser litt mer spenstige bøker enn hva Margit Sandemo og Norsk Ukeblads følgetonger byr på...?;)
He-he:)
Skader vel ingen det?;)



Så ha en fin søndag og har du evt lyst på noe anna å lese så anbefaler jeg Jørn Lier Horsts krimserie! Spennende bøker med mye handling!



Klem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du leste min hverdagstanker!

Om du legger igjen en kommentar så blir jeg glad:)