torsdag 13. desember 2012

Lubne og gylne lusser

Som tiden flyr da!

I dag er det over halvveis til selve julekvelden, den søte adventstida går så altfor fort! Det er viktig å nyte hver dag og fylle den med gode opplevelser og mye kos.

Luciadagen er kos!
Iallfall da unga gikk i barnehagen og vi bli invitert til Luciafrokost i barnehagen - det var kos det! Barnehagen hadde ordnet en kjempeflott frokost, unga lyste av glede over å spise frokosten sammen og det var så rørende å se unga sine gå i Luciatog... Ble noen tårer da <3

I år har vi skoleunger og får derfor ikke delta i ungas Lucias feiring desverre.
Men på jobb i dag fikk Soltoppen besøk av er flotte Luciaunger fra barnehagen og selv om det ikke var mine egne unger så var det kjempestas å høre unga synge i korridorene og se de eldre smile:)

 
Unga og jeg har bakt lussekatter vi - man må jo ha det:) Gjærbakst slår aldri feil i huset her, spesielt ikke lubne og gylne lussekatter.

Min oppskrift som jeg har brukt de siste årene er revet ut fra et reklameblad fra en av matbutikkene, men vet desverre ikke hvilket, men jeg har gjort noen egne vrier (vi har ikke i rosiner i deigen da Tassen ikke liker dette).  Så om noen gjenkjenner oppskrifta fra noen så får dere komme med tilbakemeldinger.




LUSSEKATTER (ca 32 stk)

200 g margarin
5 dl helmjølk
1 g safarn/gurkemeie
1 sukkerbit
50 g gjær
1 ts salt
1 1/2 dl sukker
3 ss lunkent vann
2 egg
1 kg mjøl
rosiner til pynt
1 egg til pensling

Smelt margarin, hell i mjølka og la det bli lunkent. Knus safranen og sukkerbiten i en morter og ha det i deigvæsken.

Smuldre gjæren i en bolle. Tilsett salt og sukker, hell på lunkent vann. Rør om. Hell den lunkne safranmjølka over gjærenblandinga, tilsett eggene og mjølet. Elt godt!

La deigen heve 1 - 1 1/2 time. Ovenen varmes til 250 grader.

Legg deigen på bordet og kna den litt. Del den i to. Trill hver halvdel til en lang pølse og del den i 16 biter. Trill ut hver bit til en pølse og form den etter fantasien, eller til en S-form.

Legges på brett, pynt med rosiner som trykkes godt fast. Etterhev i ca 10 min. Pensle med egg før de stekes i ca 15 min.




Håper det smaker:)
 
Kos dere med dagens sang - Jul i Svingens Santa Lucia
 
Klem

2 kommentarer:

  1. Mmmmm - det så godt ut.Flotte gule lussekatter.
    Det hadde vært godt til kaffen det. Kos dere fortsatt

    SvarSlett
  2. Bare å komme på kaffe det far:) Du fikser kaffen og jeg baksten;)

    SvarSlett

Takk for at du leste min hverdagstanker!

Om du legger igjen en kommentar så blir jeg glad:)